Sering
kita mendengar berita mengenai kesalahan yang dilakukan oleh pemandu lori berat
antara kesalahan yang sering kita dengar adalah “MUATAN BERLEBIHAN”yang ni
kenderaan tersebut menbawa muatan melebihi hat yang dibenarkan,yang tertulis
dalam permit kenderaan tersebut.jadi untuk mengetahui kenapa dan mengapa
kesalahan ini sering berlaku siapa yang salah?
1) Had yang dibenarkan oleh kerajaan adalah
tidak munasabah , ok disini saya akan menceritakan prihal lori dari Perlis ke
Perai dan sebaliknya untuk satu hala,contoh bagi lori penghantar gula dari
Kilang gula felda Perlis (KGFP) ke Perai menggunakan lori tayar 12 seperti mana
gambar muka hadapan Blog lori kita,lori bersaiz begini dibenarkan membawa 19 ke
20 tan sahaja
2) Apabila sesebuah lori membawa 20 tan ini
bererti tidak melepasi paras dibenarkan,jom kita kira perolehan yang dapat
Upah
pengangkutan pada jarat Perlis ke Prai adalah sekitar RM 18.50/tan jadi
pengusaha akan dapat RM 370.untuk sampai kedistinasi masih banyak kos yang
perlu antaranya
Upah
naik barang RM 10
Minyak RM 150
Tol RM 28.90
Upah
turun RM 60 (RM 3/Tan)
Upah
pemandu RM 74 (20% dari kadar sewa
lori)
Cukai
jalan untuk 1 hari RM 16 (sebulan sekitar RM480)
Bayar
sewa beli RM 100 ( melebihi RM
3000/bulan)
Jumlah
RM 438.9 ini masih tidak di tolak insuran kenderaan lagi yang mencecah RM 7000
setahun. Sebelum ditolak sudah mengalami kerugian sebanyak RM RM 68.90.apatah
lagi ditolak dan diambil kira kerosakan peralatan.kenderaaan.
3) Bagi mengelak kerugian para pengusaha akan
menyuruh pemandu mengisi barang yang
melebihi hat,pada kebiasaan lori bersaiz tayar 12 akan mengisi gula
sebanyak 33tan.untuk mengimbangi keuntungan.
4) Cuba difikirkan dan direnung dengan teliti
apakah undang –undang itu membela atau menekan?atau sememangnya undang –undang
itu bertujuan untuk dilanggari?
5) Disini ingin saya syorkan pada pihak berwajib
agar meneliti kembali had muatan kenderaan berat agar pengusaha tidak ditekan,dan saya juga
mengesorkan agar had ini dinaikkan pada kadar berpatutan contoh lori bersaiz
tayar 12 yang sebelum ini Berat dengan muatan (BTM
30,000kg
ke 40,000kg )sekiranya ini berlaku saya pasti masaalah ini akan selesai,
6) Sepatutunya pihak berwajib perlu
berbincang dengan pengusaha atau indevidu
yang mengetahu prihal pengagkutan sebelum dilaksanakan satu-satu akta atau
undang –undang bagi kenderaan.
Pernahkah
pihak berwajib membuat perjumpaan dengan pengusaha atau pemandu kenderaan berat
untuk mengetahui duduk perkara sebenar?tetapi undang –undang yang di cipta
berdasarkan kajian atas kertas dan para pembuat dasar langsung tidak mempunyai
pengalaman dalam hal kenderaan,jangan dikata untuk memandu lori untuk nak
menukar tayar kereta pun mereka tidak tahu bagai mana boleh mereka membuat dasar?sebagai
contoh pengurusi suruhanjaya
pengangkutan awam darat(SPAD) sepatutnya dari golongan mereka yang pernah
melalui dan berpengalaman dalam hal kenderaan berat,baru dapat menyelesaikan
masaalah.
Sampai
disini dahulu dan akan kembali lagi dengan ketidak puasan hati yang lain……………..
Wasalam……………
Tiada ulasan:
Catat Ulasan